Levergodis

Det fanns en anledning varför matte fick den där boken om svampplockning som födelsedagspresent utav mig:
Receptet på levergodis som finns med i boken:)

Köp en reell stor leverbit och koka den väl. I vattnet tillsätter man vitlök och salt efter behag.
Skär sedan levern i passande bitar. Storleken varieras med hundstorlek, ca. 1cm³ till en Schäfer, 2cm³ till en Labrador, och vad som blir över till taxen vet jag inte... (jag skojar, de kan få smulorna såklart -och jag har nog inte fått Schäferbitar ens -suck!)
Därefter ska leverbitarna torkas i ugn eller i solen om det är tillräckligt varmt, väl utspridda på en plåt. Temperatur mellan 50-100 grader.
Bitarna ska bli torra och lite hårda på ytan, då är de lätta att hantera för matte och husse. Med lägre temperatur blir bitarna mindre saftiga inuti.

EX: 1 kg lever, 1 tsk salt, 1 vitlök (grovt skuren)
Koktid ca. 1 timme (går fortare i en tryckkokare, 15-20 minuter)
Ugn 90 grader, med ugnsluckan på glänt ca. 2 timmar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0